DAVID LYNCH’TEN 8 SENARYO TAVSİYESİ


Mulholland Çıkmazı, The Elephant Man, Lost Highway Blue Velvet, Eraserhead gibi kült filmlere ve Twin Peaks adlı diziye imza atan usta yönetmen David Lynch, soyut ve etkileyici filmleriyle tanınıyor. “Resimlerin hareket etmesini görmek istiyorum.” diyerek sinemaya adım attığını belirten Lynch sinemanın kendisine göre ne anlam taşıdığını, senaryo yazımının nasıl bir süreç olduğunu katıldığı sayısız söyleşi ve röportajda aktardı. Bir filmcinin, senaristin yaptığı işte acı çekmeden keyif alması gerektiğine, yazmakta tıkandığı anlarda sabırlı olması gerektiğine ve içinde bulduğu sese sadık kalması gerektiğine değindi. Yaratıcılık ve senaryo yazımı konusunda usta yönetmenin tavsiyelerine aşağıdan ulaşabilirsiniz.

 


David Lynch’ten Yaratıcılık İçin 8 Tavsiye

 

Film Güzel Bir Dildir

David Lynch, senaryodaki bir sahneden, bir duygudan, bir bakıştan çıkarılabilecek bir duygunun film ile iyi bir şekilde yansıtılabileceğini düşünüyor. Filmin bu duyguyu aktaran bir dil olduğunu belirtiyor. Senaryonun okunduğunda zihinde canlanan imgelerin filmin duygu ile güzel bir biçimde ortaya çıkabileceğini söylüyor.

“Film güzel bir dildir. Bunu duyguların ve diğer film unsurlarının soyutlamalarını yapmak için kullanın.”


 

Olumsuzluklara Yer Yok

Yaratıcı işler ortaya koymak için acı çekmek değil keyif almak, heyecanlanmak, yaptığın işe aşık olmak gibi durumların önemli olduğunu söylüyor. Kızgınlık, stres gibi durumlar altında kişinin beyni yeterince yaratıcı düşünemeyecektir. Bu bakımdan Lynch, yaratıcı olmak için acı çekme kavramını bir yönden reddediyor.

“Yaratmak için acı çekmenin gerektiği yalnızca bir mittir. Kendinizi olumsuzluklardan arındırın ve yaratıcı süreçten keyif almaya bakın.”

 

Alışkanlıklar Yaratıcılığı Getirir

Lynch, kendisi için günlük sabit alışkanlıkların yaratıcı sürece daha çok alan tanıdığını söylüyor. Belli alışkanlıkların günlük rutini düzenleyici bir role sahip olduğunu belirtiyor. Her şeyin düzenli olması, alışılagelmiş rutinlere sahip olmanın zihinsel olarak farklı işlemlere olanak sağladığını belirtiyor.

“Günlük rutinde alışkanlıklara ne kadar çok alan açılırsa zihniniz yaratıcılık için o kadar çok özgür olur.”


 

Filme Kendiniz Hakim Olmalısınız

Lynch genç sanatçılara şu tavsiyeyi veriyor: İçinizdeki sesi bulun, ona sadık kalın. Gelen iyi fikirleri geri çevirmeyin ancak kötü fikirleri de dikkate almayın. Filminizi yapmaya olanak sağlayan kişiler yönetmenlere güvenmek durumundalar. Son hâlinde ısrar etmezseniz bu sizin filminiz olmaz. Her sanat türünde özgürlüğe, alana ihtiyacınız vardır. Beraber çalıştığınız kişilerin desteğine ihtiyacınız vardır ve bu işten keyif alıyor olmalısınız.

“Kendi sesinizi bulun, ona sadık kalın ve her zaman son hâlinde ısrar edin.”


 

Fikirlerinizi Not Edin

Lynch “Sakın fikirlerinizi unutmam diyerek yazmayı ihmal etmeyin.” diyor. Sonradan pişman olmamak için akla gelen fikirlerin yazılmasını istiyor. Lynch yazmadığı için iki üç tane önemli büyük fikrini unuttuğunu da belirtiyor.

“Her fikri mümkün olduğunca çabuk not edin. Çünkü eğer unutursanız bu yüzden kendinizi affedemezsiniz.”

 

Fikirlerinizi Kelimelerle Kodlayarak Not alın

Aklınıza fikirler gelmeye ve onu zihninizde canlandırmaya başladığınızda onu görebilir, duyabilir ve hissedebilirsiniz. Sonra onları not alın. Ancak belli kelimelerle not alıp sonra tekrar o kelimeleri okuduğunuzda o fikirleri tamamen aynı şekilde hatırlayabileceksiniz.

“Bir fikri yazarken onları belli öyle kelimelerle yazın ki sonrasında tekrar okuduğunuzda tüm fikirler yeniden zihninize gelsin.”

 

Tıkandığınız Zaman Pes Etmeyin

Yazar tıkanması olarak atfedilen şeye kendinizi inandırdığınızda buna yakalanırsınız. Yazamadığınızda biraz zaman tanıyıp yazmaya devam etmelisiniz. Lynch bu konuda sabırlı olunması gerektiğini dile getiriyor.

“Yazar tıkanması balık tutmak gibidir. Balık tutuyor ve hiç yakalayamıyorsanız balık tutmaya devam etmelisiniz. Sabırlı olmanız gerek.”

 

Filminizi Açıklamaya Çalışmayın

Lynch film yaparken izleyiciler hakkında veya filmin nasıl olabileceği hakkında düşünmediğini belirtiyor. Filmler bir kere görülecek ve bitecek. İnsanların filmlere verdiği tepkiler olacaktır. Lynch, Eraserhead filmini yaparken insanların nasıl görüş sunacaklarını düşünmediğini söylüyor. İnsanlar çıkarım yapabilir, Lynch kendisinin insanlara doğru anlayıp anlamadıklarını söylemek istemediğini belirtiyor. Çünkü soyut bir film ve böyle olması planlandı. Dürüst ve soyut bir film olduğunu dile getiriyor.

“Eğer soyut bir film yapmaya karar verdiyseniz, onu tanımlamaya çalışmayın. Dürüst bir film yapın ve bırakın izleyiciler kendilerine göre yorumlasın.”


 KAYNAK:


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

FLEABAG HAKKINDA BİLMENİZ GEREKEN 11 DETAY

PEAKY BLINDERS HAKKINDA BİLMENİZ GEREKEN 15 DETAY

THE LORD OF THE RINGS: THE RETURN OF THE KING İNCELEMESİ

MARTIN SCORSESE'E GÖRE MUTLAKA İZLENMESİ GEREKEN 25 FİLM

THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS İNCELEMESİ

21. YÜZYILIN EN İYİ 30 OYUNCU PERFORMANSI

QUENTIN TARANTINO / AUTEUR YÖNETMENLER -2-

HER İNCELEMESİ

SİNEMA VE FELSEFE SEMPOZYUMU

CHRISTOPHER NOLAN “SİNEMANIN ALTIN ÇOCUĞU” / AUTEUR YÖNETMENLER -1-