DAMIEN CHAZELLE’DEN 10 SENARYO TAVSİYESİ

 

Amerikalı yönetmen ve senarist Chazelle, yönetmenlik hayatına 2009’da Guy and Madeline on a Park Bench adlı müzikal filmle başladı. Daha sonra Miles Teller ve J. K. Simmons’lı Whiplash filmiyle büyük bir başarı yakaladı. La La Land ve First Man filmleriyle de başarısını Oscar ödülleriyle taçlandırmıştı. Oscar’da en iyi yönetmen ödülü alan en genç isimler arasına kendi ismini yazdırmış oldu. Filmlerinin senaryolarını da kendisi yazan yönetmenden 10 senaryo tavsiyesi:

 


1-     Kolay ve anlaşılır bir şekilde ifade etmek

“Whiplash’i yazarken niyetim odaklanmış bir hâlde verimli çalışarak küçük ve basit bir şey yazmamdı. Ama basite indirgenmiş olmamasını umuyordum. Ancak ana hikâyenin gerçekten net çizgilerinin olmasını istedim. Açık bir şekilde hedefleri net olan iki insanın karşılaşmasıydı. Ta ki hedeflerinin aynı olduklarını fark edene kadar. Tüm bu düşüncelerden filmin en ilk görüntüsünün filmin ne olduğunu anlatması, lafı dolandırmaması gerekiyordu. Bir baterist ile ilgili bir filmdi ve bateri çalan bir kişi ile açılıyordu. Hikâye de bateristin öğretmeni ile olan ilişkisi hakkındaydı. Bu yüzden ilk olarak bateristi ve hocasını gösterip ilişkisinin ne olduğunu anlatmak hedefti. Filmin geri kalanı ise bir bağ gibi devam ediyordu. Filmin olayının ilk sahnede kendini belli etmesi fikrini sevmiştim.”



2-     “Mutlu son” yok

“Tarihteki en büyük aşk hikâyelerinin çoğu sonsuza dek mutlu yaşama sonu ile bitmez. Aşk hakkında bir hikâye anlatıyorsanız, aşkın karakterlerden büyük olması gerekir.”


3-     Gerçekçi ama öngörülemez bir son

“Her projenin başında filmin sonu ile ilgili olarak nereye gittiğini kabaca bilin. Ne tür bir hikâye anlatmak istediğinizi bilin. Filmin sonunun gerçekçi ancak yine de öngörülemez olduğundan emin olun.”


4-     Hikayeye kendi bakış açınızı katın

“Yazdığınız hikâye ile yakın kişisel bir bağınız olsun. Bu kelimenin gerçek anlamıyla bir bağ olması gerekmiyor. Uzay hakkında bile olsa her projede kişisel bir bakış açısı yakalayabilirsiniz.


5-     Karakteri boyutlandırın

“Senarist olarak notlar aldığınız zaman daima notların arkasındaki kişiyi tanımlamaya çalışın. Sonra onlardan daha spesifik, net ve olabildiklerince dürüst olmalarını isteyin.”


6-     Adım adım ilerleyin

“İlk uzun metraj filminize başlayabilmek için en iyi yol onun kısa film versiyonunu yapmaktır. Öyle olduğu takdirde eğer kısa film ödül kazanırsa, bu uzun metraj için yatırımcıların daha da ilgisini çekecektir.”


7-     Geçmiş ile bugünü bağlayın

“Geçmişten ilgili bir konsepti seçin ve ona bir tür modern göz ile yeniden yatırım yapın. Modern bir bağlama oturtarak üzerinde değişiklikler, eklemeler yapın.”


8-     Eleştirilerden korkmayın

“Bir senarist olarak geliştirmeniz gereken en önemli beceri aldırış etmemek. Umudunuzu kesmeyin, ısrarcı olmaya devam edin, aldığın retlere çok hassas olmayın. Tüm gereken sadece bir evet.”


9-     Storyboard’u şarkılara göre planlayın

“Müzikli sahnelerde storyboard’u sahnedeki şarkılara göre yapın. Sahnelerin doğru zamanlamayı, duyguyu ve aksiyonu verebilmesi için olabildiğince derinlemesine planlayın.”


10-  Filmin sonunda diyalogları az tutun

“Filmin sonunu diyaloglarla çok fazla doldurmayın. Sizi bu noktaya getirmesi için mekan hikâye anlatımını yaptınız. Bu yüzden film sonunun öylece akmasına izin verin, bırakın sadece saf sinema olsun.”



 Kaynak:



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

FLEABAG HAKKINDA BİLMENİZ GEREKEN 11 DETAY

PEAKY BLINDERS HAKKINDA BİLMENİZ GEREKEN 15 DETAY

21. YÜZYILIN EN İYİ 30 OYUNCU PERFORMANSI

THE LORD OF THE RINGS: THE RETURN OF THE KING İNCELEMESİ

QUENTIN TARANTINO / AUTEUR YÖNETMENLER -2-

HER İNCELEMESİ

MARTIN SCORSESE'E GÖRE MUTLAKA İZLENMESİ GEREKEN 25 FİLM

THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS İNCELEMESİ

FLEABAG İNCELEMESİ

CHRISTOPHER NOLAN “SİNEMANIN ALTIN ÇOCUĞU” / AUTEUR YÖNETMENLER -1-